Biotiini on tärkeä hiusten lisäksi koko keholle

Biotiinia tarvitaan iholle, hiuksille ja kynsille - Solgar

Biotiinia on totuttu ajattelemaan lähinnä hiuksille ja kynsille tärkeänä vitamiinina, mutta sitä tarvitaan myös kehon energia-aineenvaihduntaan  kokonaisvaltaisesti. 

Mitä biotiini on?

Biotiini on vesiliukoinen B-ryhmän vitamiini (B7-vitamiini),  mutta siitä käytetään myös nimitystä H-vitamiini. Terveen suoliston mikrobisto tuottaa jonkin verran biotiinia luonnostaan kehossa. Biotiini on välttämätön vitamiini ihmiselle, joskin sen puutos on melko harvinaista. Biotiini toimii neljän karboksylaasientsyymin kofaktorina.

Mihin biotiinia tarvitaan?

Biotiinia tarvitaan mm. seuraaviin asioihin:

  • Ihon, hiusten, limakalvojen ja kynsien rakennusaineeksi. Biotiinia käytetään tehokkaana apuna hiusten ja kynsien vahvistamiseksi ja niiden normaalin kasvun turvaamiseksi. Se voi ehkäistä kynsien lohkeilemista ja vahvistaa kynnen paksuutta tukemalla keratiinin muodostusta.
  • Verensokeritasapainon ylläpitämiseksi. Biotiini lisää insuliinin eritystä haimasta sekä lisää glukoosin hajoamista ja varastoimista kehossa tehostaen näin glukoosin aineenvaihduntaa yleisesti, mikä saattaa olla hyödyllistä verensokeritasojen tasapainottamiseksi mm. II-tyypin diabeteksen yhteydessä. Positiivisia yhteisvaikutuksia verensokeriin on havaittu myös kromilisän kanssa.
  • Rasvahappojen aineenvaihduntaan. Biotiini on tärkeä mm. EPA-rasvahappojen muuntumisessa. EPA-rasvahapot ovat tärkeitä mm. luustolle, aivoille sekä hormonitoiminnalle.
  • Proteiinien aineenvaihduntaan. Biotiinia tarvitaan proteiinisynteesiin vaikuttavien entsyymien toimintaan.
  • Vastustuskyvylle. Biotiini vaikuttaa kehon immuunisolujen toimintaan, erityisesti B-soluihin.

Mistä biotiinia saa?

Munankeltuaiset, maksa, maito, vehnänalkiot ja vehnänalkioöljy, hiiva, kaura, soija, riisi, kukkakaali, avokado, kurkku, banaani, peruna, manteli ja bataatti sisältävät luontaisesti biotiinia. Monipuolinen ravinto siis takaa yleensä perustarpeen saannin. Laadukas biotiiniravintolisä tukee lisääntynyttä tarvetta.

Biotiinin tarve

Biotiinin normaali tarve on noin 30-150 mikrogrammaa vuorokaudessa. Sopiva annosmäärä ilman terapeuttista lisätarvetta on noin 200-300 ug / vuorokausi. Ihon, hiusten ja kynsien kunnon kohentamiseksi voidaan käyttää noin 1-6 mg:n terapeuttista vuorokausiannosta lyhytaikaisesti.

Biotiinin puutos

Koska suolistobakteerit tuottavat biotiinia luontaisesti, mikrobistoa horjuttavat tilanteet – kuten antibioottikuurit – voivat hetkellisesti näin horjuttaa myös biotiinin tuotantoa suolistossa. Tällöin biotiinilisä voi olla tarpeen yhdessä maitohappobakteerilisän kanssa, joka tukee normaalia biotiinin muodostusta suolistossa. Biotiinin puutos on harvinaista, mutta mm. vähäkalorista ruokavaliota noudattavilla sekä paljon kananmunanvalkuaisia nauttivilla (esim. kehonrakentajilla) voi esiintyä puutosta. Kananmunan valkuainen sisältää avidiini-nimistä proteiinia, joka sitoo biotiinia itseensä estäen näin sen imeytymistä. On mahdollista, että biotiinin puutos johtuu joillakin ihmisillä synnynnäisestä biotiinin aineenvaihduntahäiriöstä.

Biotiinin puutosoireita voivat olla ihon hilseily, hiusten lähtö, kynsien lohkeilu, anemia, immuniteetin aleneminen, unettomuus, ahdistuneisuus, lihassärky sekä hermostolliset oireet. Biotiinin puutos vaikuttaa aineenvaihduntaentsyymien toimintaan, ja voi aiheuttaa hypoglykemiaa eli verensokerin romahtamista ateroiden välillä.

Biotiinin hyväksytyt terveysväitteet

Biotiini edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa.

Biotiini edistää hermoston normaalia toimintaa.

Biotiini edistää normaalia makroravintoaineiden aineenvaihduntaa.

Biotiini edistää normaaleja psykologisia toimintoja.

Biotiini edistää hiusten pysymistä normaaleina.

Biotiini edistää limakalvojen pysymistä normaaleina.

Biotiini edistää ihon pysymistä normaalina.

Solgar Biotiinit  

Solgarin korkealaatuiset ja tutkitut biotiinivalmisteet ovat saatavilla kolmessa eri vahvuudessa: Biotiini 300 ug, Biotiini 1000 ug sekä Biotiini 5000 ug.