Asiantuntijat ovat suositelleet jo pitkään suositun C-vitamiinin lisäksi myös D-vitamiinin nauttimista lähes läpi vuoden perusterveyden ylläpitämiseksi. D-vitamiinilla on lukuisia hyväksyttyjä terveysväittämiä aina luustosta vastustuskyvyn tukemiseen.

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka varastoituu kehoomme. D-vitamiinia löytyy viidessä eri muodossa. Näistä kaksi tunnetuinta on D2 (ergokalsiferoli) – ja D3-vitamiini (kolekalsiferoli). D3-vitamiinia löytyy luontaisesti rasvaisesta kalasta, kalanmaksaöljystä, maksasta, kananmunasta, voista sekä maitotuotteista, joihin on lisätty D-vitamiinia. Ihollamme muodostuu luontaisesti D3-vitamiinia auringon UVB-säteilyn tuloksena, kun altistus auringolle on noin 10-15 minuttia kahdesta kolmeen kertaan viikossa. Tarpeeksi D-vitamiinia syntyy kuitenkin Euroopassa vain kevät- ja kesäkuukausina, ja veren D-vitamiinipitoisuus yleensä laskeekin syksyllä ja talvella. Tämän vuoksi D-vitamiinilisä ravintolisän muodossa on suositeltava lähes läpi vuoden tai vähintään syksystä kevääseen asti D-vitamiinitasojen ylläpitämiseksi.

D-vitamiinin hyväksytyt terveysväittämät:

  • edistää kalsiumin ja fosforin normaalia imeytymistä/hyödyntämistä
  • edistää veren normaalia kalsiumtasoa
  • edistää luiden pysymistä normaaleina
  • edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä
  • edistää hampaiden pysymistä normaaleina
  • edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
  • osallistuu solujen jakautumisprosessiin

Tutustu Solgarin monipuoliseen D-vitamiinivalikoimaan tästä.