D3-vitamiinin tarve on yleistä etenkin pohjoisemmalla maapallon puoliskolla asuville. Asiantuntijat ovat suositelleet jo pitkään suositun C-vitamiinin lisäksi myös D-vitamiinin nauttimista lähes läpi vuoden perusterveyden ylläpitämiseksi. D-vitamiinilla on lukuisia hyväksyttyjä terveysväittämiä aina luustosta vastustuskyvyn tukemiseen.

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka varastoituu kehoomme. D-vitamiinia löytyy viidessä eri muodossa. Näistä kaksi tunnetuinta on D2 (ergokalsiferoli) – ja D3-vitamiini (kolekalsiferoli). D3-vitamiinia löytyy luontaisesti rasvaisesta kalasta, kalanmaksaöljystä, maksasta, kananmunasta, voista sekä maitotuotteista, joihin on lisätty D-vitamiinia. Ihollamme muodostuu luontaisesti D3-vitamiinia auringon UVB-säteilyn tuloksena maalis-lokakuun välisenä aikana, ja eniten kesäkuukausina, kun altistus auringolle on noin 10-15 minuttia kahdesta kolmeen kertaan viikossa. Tarpeeksi D-vitamiinia syntyy kuitenkin Euroopassa vain kevät- ja kesäkuukausina, ja veren D-vitamiinipitoisuus yleensä laskeekin syksyllä ja talvella, jolloin D3-vitamiinin tarve kasvaa. Tämän vuoksi D-vitamiinilisä ravintolisän muodossa on suositeltava lähes läpi vuoden tai vähintään syksystä kevääseen asti D-vitamiinitasojen ylläpitämiseksi. Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan vanhusten ja hyvin vähän ulkona oleskelevien nuorempienkin on saatava 20 μg/vrk tavoiteltavan seerumipitoisuuden
saavuttamiseksi.

D-vitamiinin hyväksytyt terveysväittämät:

  • edistää kalsiumin ja fosforin normaalia imeytymistä/hyödyntämistä
  • edistää veren normaalia kalsiumtasoa
  • edistää luiden pysymistä normaaleina
  • edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä
  • edistää hampaiden pysymistä normaaleina
  • edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
  • osallistuu solujen jakautumisprosessiin

Tutustu Solgarin monipuoliseen D-vitamiinivalikoimaan tästä.

Lue myös ravintovalmentaja Mirka Tuovisen artikkeli D-vitamiinin tärkeydestä.