Suojaa soluja ja tukee verensokeria

E-vitamiini suojelee solukalvojamme vahingollisilta happiradikaaleilta ja se auttaa näin myös ihon soluja suojautumaan auringon haitallisilta vaikutuksilta. Vuoden erilaisina juhla-aikoina herkkuja ja juomia nautiskellessa on hyvä muistaa myös, että E-vitamiinilla voi olla myös positiivinen vaikutus verensokerin hallintaan. Runsaasti monityydyttämättömiä rasvoja sisältäviä kasviöljyjä nauttivan on hyvä pitää samalla huolta riittävästä E-vitamiinin saannista. Hormonitoiminta, immuunipuolustus, geenien ilmentyminen ja aineenvaihdunnan prosessit tarvitsevat niin ikään E-vitamiinia.

Lääkitys ja stressi lisäävät E-vitamiinin tarvetta

E-vitamiinin puutoksella on vaikutus hermostoon, jolloin oireina voi esiintyä mm. väsymystä, keskittymiskyvyttömyyttä, tasapainoaistin heikentymistä ja lihasheikkoutta. Lisäksi näkökyvyn häiriöt, kuukautisvaivat ja erilaiset suolisto- ja ruuansulatusongelmat voivat kertoa E-vitamiinin puutoksesta. E-vitamiinin tarvetta nostavat mm. tietyt lääkitykset, ikääntyminen, stressi, epäterveelliset elintavat, perimä sekä ympäristön kemikaalialtistukset.

E-vitamiini imeytyy hitaasti

Rasvaliukoisuudestaan huolimatta se varastoituu elimistöön vain lyhyeksi ajaksi. Jopa 75 % nautitusta E-vitamiinista poistuu samana päivänä. Suuremmilla, terapeuttisilla annoksilla E-vitamiinin imeytyminen on 20 – 50 % ja siksi E-vitamiinitasojen nostamiseen kannattaa varata muutama kuukausi aikaa. EU:n saantisuositus vuorokaudessa on 12 mg. Pidempiaikaisena käytön turvallinen yläraja on noin 300 mg / vrk. E-vitamiini kannattaa nauttia yhdessä muiden antioksidanttien, kuten C-vitamiinin tai seleenin kanssa. Erityisesti C-vitamiini auttaa kierrättämään kehossa jo käytettyä E-vitamiinia.

Pakastaminen ja kuumentaminen tuhoavat

Ravinnossa hyviä E-vitamiinin lähteitä ovat muun muassa vehnänalkioöljy, avokado, voi, mantelit, kala, pähkinät ja siemenet. E-vitamiini tuhoutuu helposti ruokia pakastettaessa sekä kuumennettaessa, joten jos haluaa varmistaa E-vitamiinin saannin, luonnollisen E-vitamiinilisän nauttiminen kannattaa.

Luonnollinen E-vitamiini imeytyy parhaiten

D-alfatokoferoli on luonnollinen ja ylivoimaisesti parhaiten imeytyvä ja 100 % aktiivinen muoto. E-vitamiinin synteettinen muoto on dl-alfatokoferoli, jonka kahdeksasta esiintymismuodosta vain yhdellä on yhtä suuri vaikutus, kuin luonnollisella d-alfatokoferolilla. Tämän vuoksi E-vitamiinin synteettinen muoto toimii puutteellisesti elimistössä. Solgarin E-vitamiini on luonnollisena ja bioaktiivisena, GMO-vapaasta soijasta eristettynä d-alfatokoferolina. Lisäksi Solgar E-vitamiinivalmisteissa on mukana muitakin tokoferoleja, jotka toimivat yhteistyössä alfatokoferolin kanssa. Tämän ansiosta valmiste tehostaa E-vitamiinin synergistä ja kokonaisvaltaista vaikutusta koko kehossa.

Timo Lehto, biokemian tohtori FT

Photo by Romina Farías on Unsplash