Foolihappo ja folaatti – saatko tarpeeksi tätä tärkeää vitamiinia?

Folaatti ja foolihappo ovat vesiliukoisen B9-vitamiinin eri muotoja. Folaattia esiintyy luontaisesti kasveissa ja foolihappo on vitamiinin synteettinen muoto.

Runsaimmin folaattia saadaan vihreistä lehtivihanneksista sekä täysjyväviljasta. Riittävä folaatin saanti ravinnosta on usein kuitenkin haasteellista, sillä folaattipitoisuus laskee ruuanlaiton yhteydessä sekä ruuan jalostuksessa. Parhaiten folaattia saadaankin kypsentämättömistä lehtivihanneksista, kasviksista ja marjoista.

Foolihappo on tärkeää verisuonistolle ja solujen jakautumiselle

Foolihappoa käytetään kehossa moniin tarkoituksiin. Se osallistuu esimerkiksi homokysteiinin käsittelyyn ja säätelyyn. Homokysteiinillä ja verisuoniterveydellä on yhteys, ja keho pyrkii säätelemään tämän haitallisen yhdisteen määrää.

Foolihappo ja folaatti - Solgar

B9-vitamiini on erittäin tärkeä vitamiini nopeasti jakautuvien solujen toiminnassa ja siksi merkityksellinen erityisesti hedelmällisessä iässä oleville naisille sekä raskauden aikana, sillä se edistää raskauden aikaista kudosten kasvua. Raskauden aikana foolihapon tarve kasvaa 3–4 kertaiseksi. Folaatin puutos raskausaikana saattaa aiheuttaa keskenmenon tai epämuodostumia sikiölle.

Lisäksi foolihappo:

  • edistää normaalia aminohapposynteesiä
  • edistää normaalia veren muodostumista
  • edistää normaaleja psykologisia toimintoja
  • edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
  • auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta

Metyylifolaatti

Jotta keho pystyy hyödyntämään ravinnon folaatin ja foolihapon, niiden pitää muuttua elimistössä imeytymisen jälkeen aktiiviseen metyylifolaattimuotoon. Useimmilla muuntuminen foolihaposta toimii moitteettomasti. Kuitenkin osalla suomalaisista (n. 40 %) esiintyy geenipoikkeamia, jotka haittaavat ruuan folaattien ja synteettisen foolihapon aktivoitumista metyylifolaattimuotoon. Tässä tapauksessa varmin tapa saada B9-vitamiinista irti kaikki hyöty on käyttää ravintolisiä, joissa vitamiini on valmiiksi aktiivisena metyylifolaattina. Metyylifolaatti osallistuu DNA:n ja hermovälittäjäaineiden metylointireaktioihin. Metyylifolaatti on elintärkeä aine homokysteiinin käsittelyssä. Alhainen metyylifolaattitaso on myös yhdistetty kohonneeseen masennus ja dementiariskiin.

Tutustu foolihappo- ja folaattiravintolisiin.

B9-vitamiinin puutosoireita
Folaatin vakava puutosoire on megaloblastinen anemia, jossa verisolujen muodostuminen häiriintyy. Folaatti tarvitsee B12-vitamiinia toimiakseen optimaalisesti, ja folaatin hyväksikäyttöä heikentävätkin riittämätön B12-vitamiinin ja metioniinin saanti.

Marginaalisemman puutoksen oireita voivat olla

  • Heikotus, väsymys, muistamattomuus, ärtyisyys
  • Univaikeudet ja masennus
  • Vastuskyvyn heikkeneminen
  • Kalsiumin huono hyväksikäyttö

Ohutsuolen polyglutamaattien hajotuksen väheneminen voi johtaa folaatin puutokseen. Hajotusta heikentävät runsas alkoholin käyttö, sinkin puutos ja eräiden lääkkeiden käyttö. Folaatin puutosta aiheuttavat myös tietyt lääkitykset, kuten epilepsialääkkeet (fenytoiini), folaatin antagonistit (metotreksaatti, asetyylisalisyylihappo, pyrimetamiini ja trimetopriini).

B9-vitamiinin sivuvaikutukset ja turvallisuus
Folaatti on turvallinen käyttää korkeinakin annostuksina, mutta sen pitkäaikainen käyttö voi peittää B12-vitamiiin puutoksesta johtuvia anemian varhaisia oireita. Pitkäaikaisen käytön enimmäismääräksi on ehdotettu 1000 ug eli 1 mg päivässä. Keho ei varastoi foolihappoa.

B9-vitamiinin virallinen saantisuositus (RI) ja käyttö
Folaatin päivittäinen saantisuositus (RI) on 200 µg. EFSA on asettanut folaatille turvallisen päivittäisen käytön ylärajaksi (UL) 1000 µg. Aikuisella kehon folaattivarasto on noin 5-10 mg, se riittää noin kuukauden ajaksi, puutosoireet ilmaantuvat 2-4 kk kuluessa. Sinkin ja B12-vitamiinin puutos voi edesauttaa folaatin puutoksen syntymistä.

Tutustu Solgarin foolihappo- ja folaattivalmisteisiin täältä.

Folaatin hyväksytyt terveysväittämät:

  • edistää raskauden aikaista kudosten kasvu
  • edistää normaalia aminohapposynteesiä
  • edistää normaalia veren muodostumista
  • edistää normaalia homokysteiinin aineenvaihduntaa
  • edistää normaaleja psykologisia toimintoja
  • edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
  • auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta
  • osallistuu solujen jakautumisprosessiin