MIKSI MAGNESIUM ON TÄRKEÄ MINERAALI?

Magnesium on välttämätön mineraali, jota käytetään yli 300 erilaiseen entsyymitoimintoon ja lukuisiin aineenvaihdunnallisiin reaktioihin eri puolilla kehoa. Se on elimistömme neljänneksi yleisin kivennäisaine, josta n. 50 % on varastoitunut luustoon ja hampaisiin, 20 % lihaksiin ja loput soluihin.

Magnesium on tärkeä mineraali mm. seuraavien kehon toimintojen kannalta:

  • Lihassolut, sydänlihas sekä hermosto tarvitsevat magnesiumia ja moni käyttääkin sitä urheilun jälkeiseen palautumiseen, yleiseen jaksamiseen ja hermoston tasapainotukseen mm. paremman unen saavuttamiseksi.
  • Energia-aineevaihdunta ja jaksaminen. Magnesiumia tarvitaan myös energia-aineenvaihduntaan, erityisesti glukoosin muuttamisessa energiaksi.
  • Sydän & luusto. Magnesium toimii tärkeänä parina kalsiumin kanssa sydänlihaksen toiminnan kannalta. Magnesiumia esiintyy luustossa kalsiumin ja fosforin kanssa, joten se on myös luuston terveyden kannalta tärkeä mineraali. Mikäli nautit päivittäin runsaasti kalsiumlisää ja kalsiumpitoisia ruokia, myös magnesiumin saanti oikeassa 2:1 suhteessa kannattaa varmistaa.
  • Proteiinien eli valkuaisaineiden tuotanto vaatii magnesiumin läsnäolon.
  • Muiden ravintoaineiden tuki. Välttämättömät rasvahapot tarvitsevat magnesiumia aineenvaihduntaansa ja vitamiinit, kuten C-, B- ja E tarvitsevat sitä toimintaansa.
  • Magnesium voi auttaa tukemaan myös mielialaa, sillä se osallistuu aivojen välittäjäaine dopamiinin muodostamiseen.
  • Vastustuskyky tarvitsee myös riittävästi magnesiumia toimiakseen normaalisti.

MITKÄ OVAT MAGNESIUMIN PUUTOSOIREET?

Länsimaalaisilla ihmisillä keskimäärin arviolta joka kolmannella on jonkinasteista magnesiuminpuutosta.  Puutosoireita voivat olla mm.

  • väsymys ja uupumus
  • unihäiriöt tai vaikeus nukahtaa
  • lihaskrampit, lihasheikkous ja -vapina
  • raajojen puutuminen
  • epäsäännöllinen sydämenlyönti
  • ummetus
  • luuston muutokset (erityisesti ikääntyneillä)

Stressi, sokeripitoinen ruokavalio ja kuormittavat elämäntavat (liika kofeiini, alkoholi ja tupakointi) kuluttavat kehon magnesiumvarastoja. Siksi sen saanti kannattaa varmistaa monipuolisen ruokavalion ja laadukkaan magnesiumvalmisteen avulla.

PARHAAT MAGNESIUMIN LÄHTEET

Hyviä magnesiumin lähteitä ovat soijapavut, pähkinät, täysjyvävilja, merenelävät ja tummanvihreät lehtivihannekset, manteli, banaani, omena, viikunat ja muut kuivatut hedelmät, persikka ja aprikoosi. Myös suklaa, mineraalisuola ja leivinhiiva sisältävät magnesiumia. Magnesiumin suositeltu päiväsaanti aikuisella on 375 mg. Magnesium kannattaa ottaa ravintolisänä useaan otteeseen päivän aikana imeytymisen on tehostamiseksi. Moni nauttii magnesiumin myös ilta-aikaan tehostaakseen palautumista kiireisestä päivästä ja edistääkseen unensaantia.

TRIMAGNESIUMSITRAATTI IMEYTYY TEHOKKAASTI

Solgarin Magnesiumsitraatti on tehokkaasti imeytyvä trimagnesiumsitraattivalmiste, joka sisältää 43 % enemmän magnesiumia, kuin tavallinen magnesiumsitraatti. Magnesiumsitraatti on ihanteellinen niille, joilla on ruoansulatushäiriöitä, tai niille, joille muut mineraalimuodot eivät imeydy kunnolla.

Solgar Magnesiumsitraattia myyvät mm. Ruohonjuuri, Hyvinvoinnin.fi ja AITO Hyvänolon kauppa.

Magnesiumrikkaiden kasvisten, kuten vihreiden lehtivihannesten, pähkinöiden ja siemenien nauttiminen yhdessä Solgar® Magnesiumsitraatin kanssa on tehokas tapa lisätä magnesiumin saantia koko kehon hyvinvoinniin tukemiseksi.

Magnesiumin hyväksytyt terveysväittämät:

  • auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta
  • edistää elektrolyyttitasapainoa
  • edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa
  • edistää hermoston normaalia toimintaa
  • edistää lihasten normaalia toimintaa
  • edistää normaalia proteiinisynteesiä
  • edistää normaaleja psykologisia toimintoja
  • edistää luuston pysymistä normaalina
  • edistää hampaiden pysymistä normaaleina
  • osallistuu solujen jakautumisprosessiin

Lue lisää magnesiumista tästä!