Stressi kuluttaa tavallista enemmän vitamiineja ja kivennäisaineita kehossa ja erityisesti aivoissa. Stressi vaikuttaa myös suoraan aivojen ja keskushermoston toimintaan. Kun olemme ylivireystilassa tunnemme sen yleensä koko kehossa ja mielialassa ja muistimme heikkenee. Erityisen paljon stressi kuluttaa hermoston ja aivojen välittäjäaineita, kuten dopamiinia, serotoniinia ja adrenaliinia. Stressi haittaa myös ruuansulatustamme ja siksi ruuasta ei imeydy välttämättä riittävästi stressin hallintaan tarvittavia B-vitamiineja ja kivennäisaineita ja aivojen toiminnalle välttämättömiä rasvahappoja. B-vitamiinien ja kivennäisaineiden lisääntyvä vaje korostaa stressin haitallisia vaikutuksia.

Monet nautintoaineet, joita ihmiset käyttävät pysyäkseen virkeinä, ryöväävät kehon kipeästi tarvitsemia stressiravinteita. Stressille haitallisia aineita ovat alkoholi, tupakka, kofeiini, sokeri ja erilaiset huumeet. Stressin hallitsemiseksi on ravinnon lisäksi tärkeää huolehtia riittävästä unesta, päivittäisten rutiinien ylläpidosta, rentoutumisesta, liikunnasta, ja sosiaalisista suhteista.

B-vitamiinit stressaantuneille aivoille

B-vitamiinien ryhmään kuuluu kahdeksan vesiliukoista vitamiinia. B-vitamiinit ovat antistressivitamiineja, koska niillä on suora vaikutus aivoihin ja keskushermostoon. B-vitamiinit tehostavat elimistön energian tuotantoa ja tukevat kehon kykyä kestää stressiä. B-ryhmän vitamiineja tarvitaan myös hermoston välittäjäaineiden tuotantoon. Solgarin B-vitamiiniyhdistelmävalmisteet sisältävät kaikkia B-ryhmän vitamiineja, tuotteesta riippuen eri suurina pitoisuuksina.

Hermoston ja aivojen välittäjäaineet

Aivojen välittäjäaineita ovat adrenaliini, noradrenaliini, GABA, serotoniini, dopamiini ja asetyylikoliini. Adrenaliinia ja noradrenaliinia tarvitaan autonomisen hermoston säätelyyn ja vireystilan ylläpitämiseen. GABA on aivoissa muodostuva rentouttava ja rauhoittava välittäjäaine. Serotoniini on onnellisuusmolekyyli, jonka vaje liittyy negatiiviseen ajatteluun, ahdistukseen, unettomuuteen ja masennukseen. Dopamiini saa meidät keskittymään ja motivoitumaan, se parantaa aivojen toimintakykyä. Dopamiinin puuttuessa turvaudumme helposti saatavilla oleviin korvikkeisiin, kuten kofeiiniin, nikotiiniin ja sokeriin, jotta saamme työpäivämme vietyä läpi, tämä lisää entisestään elimistön stressikuormaa. Asetyylikoliini vaikuttaa unen säätelyyn, muistamiseen ja oppimiseen. Edellämainittujen välittäjäaineiden muodostukselle elintärkeitä B-ryhmän vitamiineja ovat B1, B3, B5 ja B6-vitamiinit

Magnesium, stressi ja aivot

Magnesium on neljänneksi yleisin kivennäisaine jokaisessa kehomme solussa. Magnesiumin fysiologinen merkittävyys terveydellemme johtuu sen osallistumisesta lukuisiin biologisiin tapahtumiin, se on tärkeä yli 300 entsyymin toiminnassa sekä solukalvojen, lihaksiston, hermoston ja aivotoiminnan säätelyssä. B-vitamiinien tapaan magnesium auttaa säätelemään hermovälittäjäainetasoja aivoissa, se vaikuttaa muistiin ja oppimistoimintoihin. Magnesiumin puutoksen ensimmäisiä merkkejä voivat olla: lihaskrampit, lihasheikkous, uupumus, ärtyneisyys ja masennus. Vähintäänkin lievää magnesiumin puutosta esiintyy yleisesti myös länsimaissa, johtuen muun muassa huonoista ruokailutottumuksista, raffinoidusta ravinnosta, erilaisista imeytymishäiriöistä suolistossa, lääkityksistä ja liiallisesta stressistä. Magnesium imeytyy parhaiten orgaanisista magnesiumyhdisteistä, kuten trimagnesiumsitraatista. Solgar Magnesiumsitraatti on tehokkaasti imeytyvä trimagnesiumsitraattivalmiste, joka sisältää 43 % enemmän magnesiumia, kuin tavallinen magnesiumsitraatti. Magnesiumsitraatti on ihanteellinen niille, joilla on ruoansulatushäiriöitä, tai niille, joille muut mineraalimuodot eivät imeydy kunnolla.

Lue lisää magnesiumin tarpeesta ja sen saannista.

Solgar Magnesiumsitraatti

Rasvahappojen merkitys aivoille ja hermostolle

Aivojen kuivapainosta on rasvaa noin 60 % ja loput proteiineja ja hiilihydraatteja. Aivoissa on 100 miljardia hermosolua ja satoja kilometrejä pieniä verisuonia. Rasvojen laatu on tärkeää aivoille. Aivot tarvitsevat sekä kovia, että pehmeitä rasvoja, mutta erityisen tärkeitä rasvahappoja aivotoiminnan kannalta ovat pehmeät omega-3-rasvahapot, kuten DHA ja EPA. Omega-3-rasvahappoja saa runsaasti rasvaisesta kalasta, jossa on jo valmiina runsaasti aivojen solukalvoille tärkeää DHA:ta ja soluviestintään tarpeellista EPA-rasvahappoa. Omega-3-rasvahappoja saa myös kasvikunnan tuotteista, kuten pähkinöistä ja siemenistä, jotka sisältävät alfalinoleenihappoa (ALA), mutta ALA-rasvahapot joudutaan ensin muokkaamaan kehossa pitkäketjuisiksi DHA:ksi ja EPA:ksi, joka teettää lisätöitä aineenvaihdunnalle. Wild Alaskan Full Sprectrum™ Omega on Solgarin myydyin kalaöljyvalmiste, joka sisältää kaikki luonnossa villeinä elävien lohien rasvahapot, mukaan lukien luonnollisen D3-vitamiinin ja lohen punaisen värin aiheuttavan karotenoidin, astaksantiinin.

Haluatko saada jatkossa ajankohtaista ravintotietoa sähköpostiisi? Liity uutiskirjelistallemme täältä. 

Riittävä uni puhdistaa aivot

Unen aikana aivoissa tapahtuu huoltotöitä. Unen antama tauko mahdollistaa sen, että aivot pystyvät lajittelemaan ja puhdistamaan valvetilan aikana kerättyjä tietoja ja kokemuksia. Syvän unen vaihe on unen jaksoista tärkein, se pyrkii korvautumaan ensimmäisenä jos uni ei ole riittävää. Syvän unen aikana hermosoluista poistuu kuona-aineita. Ylirasitustilassa aivojen soluissa syntyy energiavaje ja ihminen alkaa tehdä virheitä toiminnoissaan. Krooninen univaje voi johtaa esimerkiksi matala-asteiseen tulehdukseen koko kehossa ja siten altistaa erilaisille sairauksille, kuten sokeritaudille. Terveellisten elintapojen, kuten liikunnan ja rentoutumisen lisäksi voidaan nukahtamista ja unen laatua tehostaa erilaisilla ravinteilla, kuten mangesiumilla, vihreän teen L-teaniinilla ja B-ryhmän vitamiineilla.

Solgar stressi ja uni

Magnesiumrikkaiden kasvisten, kuten vihreiden lehtivihannesten, pähkinöiden ja siemenien nauttiminen yhdessä Solgar®Magnesiumsitraatin kanssa on tehokas tapa lisätä magnesiumin saantia koko kehon hyvinvoinniin tukemiseksi.

Timo Lehto, biokemian tohtori FT

 

B-vitamiineille ja magnesiumille sallittuja terveysväittämiä liittyen aivojen toimintaan ja stressiin


TIAMIINI (B1-VITAMIINI)
Tiamiini edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa.
Tiamiini edistää hermoston normaalia toimintaa.
Tiamiini edistää normaaleja psykologisia toimintoja.

NIASIINI (B3-VITAMIINI)

Niasiini edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa.
Niasiini edistää hermoston normaalia toimintaa.
Niasiini edistää normaaleja psykologisia toimintoja.
Niasiini auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.

PANTOTEENIHAPPO (B5-VITAMIINI)
Pantoteenihappo edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa.
Pantoteenihappo edistää steroidihormonien, D-vitamiinin ja joidenkin hermovälittäjäaineiden normaalia synteesiä ja aineenvaihduntaa.
Pantoteenihappo auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.
Pantoteenihappo edistää normaalia henkistä suorituskykyä.

PYRIDOKSIINI (B6-vitamiini)
B6-vitamiini edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa.
B6-vitamiini edistää hermoston normaalia toimintaa.
B6-vitamiini edistää normaaleja psykologisia toimintoja.
B6-vitamiini auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.
B6-vitamiini edistää hormonitoiminnan säätelyä.

MAGNESIUM

Magnesium auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.
Magnesium edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa.
Magnesium edistää hermoston normaalia toimintaa.
Magnesium edistää normaaleja psykologisia toimintoja.