Vaikka flunssat ja vilustumiset harvoin ovat vaarallisia, voivat valuvat nenät, yskät ja kurkkukivut viedä monta tehokasta työpäivää ja sotkea hyvinvointia tukevia harrastuksia.

Kylmänä vuodenaikana, kun ilmasto haastaa kehoamme, hengitysteitämme ja emme saa auringon lämpöä ja D-vitamiinivaikutusta, myös vastustuskykymme joutuu koetukselle. Joka vuosi arviolta 70 % ihmisistä vilustuu, 29 % sairastaa flunssan, 57 % saa yskän ja kurkkukivun ja 46 % sinnittelee tukkoisen nenän kanssa. Aikamoinen kirjo epämukavaa oloa!

Vastustuskyky on riippuvainen monista tekijöistä, kuten ruokavaliosta, riittävästä unesta, sokerin kulutuksen määrästä sekä riittävästä vitamiinien, mineraalien ja ravintoaineiden saannista. On kuitenkin aikoja, jolloin immuniteetti tarvitsee lisätukea, erityisesti stressin tai sairastamisen aikana.

Erilaisilla lääkkeillä voidaan hallita flunssaa ja sen oireita, mutta moni kääntyy tänä päivänä kokonaisvaltaisempien lähestymistapojen pariin antaen keholle mahdollisuuden itse parantaa itsensä. Itse asiassa moni oire, kuten vuotava nenä tai kuume, on luonnon tapa häätää virus tai bakteeri pois kehosta ja siksi oireen kannattaa antaa tehdä tehtävänsä niin kauan kuin siihen on tarvetta.

Tässä muutama vinkki vahvan vastustuskyvyn ylläpitämiseksi:

  1. Lisää kasviksia ja täysjyvää ruokavalioosi
  2. Rajoita ja vähennä sokerin ja alkoholin kulutustasi. Ne lisäävät tulehdusta kehossa ja alttiutta saada flunssapöpö.
  3. Lisää stressiä tukevien ravinteiden saantia. Näitä ovat B-vitamiinit, C-vitamiinit ja magnesium.
  4. Talvella auringonvalo vähenee ja luontainen D-vitamiinin saanti pienenee. Ota D-vitamiinia vastustuskyvyn tueksi.
  5. Juo vähintään 8 lasillista vettä päivässä.
  6. Lisää karotenoidipitoisia ruokia, sekä ruokia, jotka sisältävät sinkkiä ja C-vitamiinia.
  7. Ruoki luontaista vastustuskykyäsi mustaseljanmarjoilla ja betaglugaaneja sisältävällä kauralla tai nauti niitä vahvana ravintolisänä.
  8. Pese kätesi usein lämpimällä vedellä ja saippualla.

Tutustu Solgarin vastustuskykyä tukeviin ravintolisiin.